FAQ - Vanliga frågor & svar

Här får du svar på många frågor

Välkommen till våra vanliga frågor och svar! Här nedan hittar du förhoppningsvis svaret på din fråga.
Om det skulle vara så att du inte hittar det du letar efter så får du gärna höra av dig till vår kundtjänst så ska vi göra vårt bästa!
Du når oss via support@hemsyd.se eller slå oss en signal på 010 22 22 575.

Beställning & Betalning

Kan jag ändra eller avbryta min order?

Nej, det går tyvärr inte att ändra/lägga till produkt eller avbryta en redan lagd order hos oss.

På grund av vår stora hantering av beställningar och vårt snabba orderflöde som inkluderar flera olika system är det dessvärre inte möjligt. Vi hanterar tusentals ordrar per dag så det går inte att leta upp och stoppa enskilda paket. Däremot så har vi ju såklart returrätt på de flesta produkterna. Här hittar ni allt om våra olika villkor.

Välkommen att kontakta vår kundservice vid frågor och funderingar!

Vad har ni för betalningsalternativ?

Vi samarbetar med vår betalpartner Klarna och erbjuder i dagsläget följande betalningsalternativ:

  • Klarna Faktura
  • Klarna Konto
  • Kortbetalning
  • Direktbetalning via internetbank

 

Välkommen att kontakta vår kundservice vid frågor och funderingar!

 

Var hittar jag fakturan?

Fakturan skickas till mejladressen du angav när köpet gjordes. Tänk på att avsändaren är Klarna. Ett tips är även att kika i skräpposten.

Du kan alltid logga in via Klarna eller i Klarnas app för att se och betala fakturan.

Betalningen misslyckades, vad händer nu?

Om din kort- eller direktbetalning avbryts eller misslyckas brukar inte beställningen gå igenom.

Har du inte fått någon orderbekräftelse till din mejl? Då har ordern mycket riktigt inte gått igenom. Du behöver då lägga en ny beställning.

Om du däremot fått en beställningsbekräftelse (trots att kortbetalningen misslyckades), är beställningen lagd. Klarna mejlar dig då en faktura som betalmedel, förutsatt att ett personnummer finns angivet.

Förmodligen var detta ett tillfälligt tekniskt fel. Om du känner dig fortsatt osäker huruvida din order gått igenom, kontakta vår kundservice.

Välkommen att kontakta vår kundservice vid frågor och funderingar!

Kan företag beställa hos Hemsyd?

Hur beställer jag som företagskund?

Det är enkelt att beställa hos oss som företag.
Kontakta vår kundserviceavdelning på support@hemsyd.se och ange följande information:

  • Företagets namn
  • Företagets adress
  • Faktureringsadress
  • Leveransadress
  • Kontaktperson
  • Mobilnummer till kontaktperson
  • Mejladress till kontaktperson
  • Organisationsnummer
  • Bekräftelse om att det går bra att vi beräknar en speciell fraktkostnad per paket.
  • Artikel och antal

OBS! Fraktkostnaden kan bli högre vid en större order. I det här fallet kommer kundservice att informera dig innan vi lägger beställningen. För beställningar under 10 000 kr ges ingen mängdrabatt.

Vad händer sen?

När vi har lagt in ordern i systemet skickar vi förskottsfakturan per email. Så snart fakturan är betalt, skickas ordern ut automatiskt.

I dagsläget erbjuder vi tyvärr inte e-faktura.

 

Var kan jag vända mig vid frågor om fakturan?

Vid frågor om din faktura gör du bäst i att kontakta Klarnas kundservice:

Hur betalar jag min faktura?

På fakturan finns alla uppgifter som behövs för att göra betalningen. Fakturan skickas till mejladressen du angav när köpet gjordes. Hittar du inte fakturan?

Du kan när som helst logga in via Klarna eller i Klarnas app för att hitta betalningsuppgifterna samt betala fakturan.

Var är min återbetalning?

Vid återbetalning tar det upp till fem bankdagar innan du får pengarna tillbaka till ditt konto. Återbetalningen sker på samma sätt som du betalade. Har du gjort en retur eller reklamation noterar vi att du ska bli återbetald/få fakturan justerad så fort vi tagit emot produkterna och kontrollerat den.

Om du betalat med faktura kan du vid retur "rapportera retur" till Klarna för att pausa din faktura. Då slipper du eventuella påminnelseavgifter.

Kan jag delbetala min faktura?

Ja, du kan delbetala din faktura. När du är vid betalning i kassan, klicka på "ändra betalsätt" och sedan "Dela upp" som betalningsalternativ.

Det går även att ändra betalsätt i efterhand. Logga in på Klarnas hemsida eller via Klarnas app för att ändra betalningsalternativet.

Kontakta Klarnas kundservice vid eventuella frågor kring din faktura.

Returer & Reklamationer

Hur funkar det med Returer?

Självklart kan du göra en retur till oss på Hemsyd. Du står då själv för fraktkostnaden, och så fort vi tagit emot returen blir du återbetald för de produkter du önskar lämna tillbaka. Pengarna sätts tillbaka på samma konto eller kort inom 5 bankdagar, och vid fakturaköp justeras/makuleras fakturan automatiskt hos Klarna.

Varan du returnerar ska vara oanvänd, oskadad och i väsentligt oförändrat skick. Du har 14 dagars ångerrätt på allt förutom:

  • Oplomberade sexleksaker
  • Livsmedel
  • Hygien- och intimartiklar

 

Så här gör du en retur till oss:

  1. Kontakta vår kundservice för att säkerställa att returrätt gäller på varan
  2. Lägg produkten du önskar returnera i ett paket, t.ex. i samma paket som du fick produkterna i.
  3. Lägg i en lapp med namn + beställningsnummer i paketet

  4. Skriv "RETUR" på ovansidan av paketet och lämna det hos ditt närmaste postombud eller med frimärken i en brevlåda. Du står själv för portokostnaden och ansvarar för returen tills dess att den nått vårt lager. Spara gärna kvitto med spårningsnummer från inlämningen.

    Om du returnerar med transporttjänster som Postpaket eller Frimärken (vanligast), ska returen skickas till:
    Hemsyd
    Stenkällavägen 41
    212 32 Malmö

    Om du returnerar större paket med transporttjänster som tex PostNord Parcel (Företagspaket), UPS eller liknande, ska returen skickas till:
    Hemsyd.se
    Stenkällevägen 41
    212 32 Malmö


OBS! En returavgift59 kr läggs på om du missar din hemleverans eller inte hämtar ut paketet hos ombudet/boxen. Välkommen att kontakta vår kundservice vid frågor och funderingar!

 

Hur funkar det med Reklamationer?

Om du mottagit en produkt som är skadad eller felaktig så har du 3 års reklamationsrätt enligt Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.


Efter att vi mottagit produkten görs en bedömning om den anses vara felaktig och om du har rätt till ersättning. Inväntar du en återbetalning? Läs mer info här: Var är min återbetalning?

Vid en reklamation:

  • Kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig. Vi behöver ofta en bild, beskrivning, och batchnummer på den skadade produkten för att kunna hjälpa dig vidare med reklamationen.

Vi uppskattar att du kontaktar oss direkt via kundservice. Du kan även såklart ringa in till oss på telefonnummer: 010 22 22 575


Har du endast ångrat ditt köp, eller passade inte storleken?
Läs mer hur du gör en retur!

Var hittar jag fakturan?

Fakturan skickas till mejladressen du angav när köpet gjordes. Tänk på att avsändaren är Klarna. Ett tips är även att kika i skräpposten.

Du kan alltid logga in via Klarna eller i Klarnas app för att se och betala fakturan.

Kan jag delbetala min faktura?

Ja, du kan delbetala din faktura. När du är vid betalning i kassan, klicka på "ändra betalsätt" och sedan "Dela upp" som betalningsalternativ.

Det går även att ändra betalsätt i efterhand. Logga in på Klarnas hemsida eller via Klarnas app för att ändra betalningsalternativet.

Kontakta Klarnas kundservice vid eventuella frågor kring din faktura.

Frakt & Leverans

Hemsyd erbjuder snabba och trygga leveranser från olika transportörer till adresser inom hela landet. Du ser de fraktsätt som är tillgängliga för just din adress efter du angett ditt postnummer i kassan.

Var extra noga med att skriva in korrekt adress och mobilnummer i din beställning (EJ hem-nummer/utländskt mobilnummer), så transportören enkelt kan hålla dig uppdaterad om din leverans.

Vad har ni för leveransalternativ?

Postnord

Postnord - Varubrev till brevlådan

  • Levereras av Postnord inom 1-2 vardagar
  • Leverans till hemadress (eller närmaste postombud om paketet inte går ned i brevlådan)
  • Notera att större paket som inte får plats i brevlådan lämnas till närmaste ombud

Postnord - Ombud

  • Levereras av Postnord inom 1-2 vardagar
  • Leverans valt ombud
  • Paketet ligger kvar hos ombudet i 7 dagar och skickas sedan tillbaka till vårt lager
    (Du kan själv förlänga liggtiden i Postnords app).

Postnord - Leverans vid dörr

  • Leverans av Postnord inom 1-2 vardagar
  • Får paketet inte plats i brevlådan levereras paketet vid din dörr utan extra övervakning
  • Du får en SMS-avisering vid leverans

Postnord - Hemleverans

  • Levereras av Postnord inom 1-3 vardagar
  • Hemleverans med bud

Få ditt paket skickat direkt hem till dig på en tid som passar dig. Du väljer själv datum och tid för leverans av ditt paket. PostNord levererar paket mellan klockan 9-21 i 2-4 timmars intervaller.  
Var noga med att skriva in korrekt mobilnummer i din beställning (EJ hem-nummer/utländskt mobilnummer), så transportören enkelt kan hålla dig uppdaterad om din leverans.

För spårning Postnord

https://www.postnord.se/vara-verktyg/spara-brev-paket-och-pall2

DHL

DHL Express-försändelser till Service Point

  • Leveranstiden är ca 1-2 dagar

  • Spårbar frakt hela vägen

  • Kräver legitimering vid hämtning på utlämningsställe

DHL Express Företagspaket

  • Leveranstiden är ca 1-2 Dagar

 

För spårning DHL:

https://www.dhl.se/sv/express/godssoekning.html

Early Bird

Få ditt paket till brevlådan innan kl 7 på morgonen!

Leveranstider:

Sverige (förutom stor-Stockholm och norra Norrland):

  • Levereras innan kl 7 på bestämt leveransdatum
  • Leveranser tisdag-fredag (beställning gjord på fredag, lördag och söndag levereras på tisdag)

Stor-Stockholm:

  • Levereras innan kl 7 på bestämt leveransdatum
  • Leveranser sker måndag-lördag

Norra Norrland:

  • Vid leverans till norra Norrland tillkommer ytterligare en vardag i leveranstid.

När du knappar in ditt postnummer i kassan så ser du om leveransen hem till dig är fossilfri eller inte. En fossilfri transport sker med el, benkraft eller HVO100 från Meds lager hem till dig **

Om paketet är för stort för att levereras i brevlådan så lämnas i en påse på dörren*. (Väldigt stora paket kan inte levereras med Earlybird. Dessa kommer då istället skickas till ditt närmaste postombud)

För att leverans ska kunna utföras så behöver ditt namn stå på dörren eller på brevlådan. Saknas detta så behöver du istället ange korrekt c/o.

*Obsevera att du som mottagare är ansvarig för paket från och med att chauffören har lämnat det i brevlådan eller utanför din dörr.

** Observera att ett fåtal undantag kan ske där enstaka transporter sker med fossila drivmedel, till exempel om resurser behöver planeras om till följd av sjukdom eller liknande

Vardagar som leveransdagar

Tänk på att orderdag är dag Noll (0)
Tänk även på att beställningar som görs efter 14:00 skickas i regel dagen efter.
Tänk även på att beställningar som görs på en kväll tidigast kan hämtas nästföljande vardag vilket då även är dag Noll (dag 0)

*Observera att du som mottagare är ansvarig för paket från och med att chauffören har lämnat det i brevlådan eller utanför din dörr.

Hur lång leveranstid har ni?

Leveranstiden beror på vilket leveranssätt du väljer.

Vi erbjuder följande leveransalternativ:

Var är mitt paket?

Vi skickar ut ett mejl när vi packat färdigt packetet och i det där finner ni en spårningslänk som gör att ni enkelt kan följa paketets resa. Ni kan även kopiera spårningsnumret och klippa in på fraktbolagens olika spårningssidor:

De allra flesta paket kommer fram som de ska, men det händer att paket kommer på vift. Om det exempelvis ser ut som om ert paket fastnat på vägen så kan något vara på tok och då hjälper vi er att hitta paketet (eller skickar ett nytt). Kontakta kundtjänst eller ring oss direkt på telefon: 010 22 22 575 (bemannat vardagar 10-16).

Kom ihåg att många fraktbolag delar ut paket till brevlåda, dörr och ombud endast på vardagar. Beställer ni exempelvis med Postnord eller Postnord precis innan helgen så får ni räkna med att det tar någon extra dag att få ert paket.

Varför gick mitt paket till ett ombud?

Postnord erbjuder bland annat fraktalternativen att få ordern till brevlådan eller lämnad vid dörren. Brevbärarna gör sitt bästa för att få paketet levererad på det sättet som ni önskat men om exempelvis inte brevet går ned i brevlådan eller brevbäraren inte tycker att det finns en bra plats att lämna paketet på utanför er dörr så väljer de ibland att ta med paketen till ert närmaste ombud istället.

Det kan såklart vara irriterande för kunder som trodde att de skulle få paketet levererat hem men till Postnords försvar så kan förutsättningarna (storlek på brevinkast, förutsättningar för att lämna paket utanför etc) olika ut och de gör sitt bästa för att leveranserna skall komma fram.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket i tid?

Inte hämtat ut paket hos ombud eller box? Missad hemleverans?
Har du valt att få ditt paket skickad till ombud/utlämningsställe eller paketskåp/box ligger ditt paket kvar några dagar efter att du fått ett sms om att hämta ut det. Har du valt att få ditt paket hemlevererat kommer vi att göra ett antal leveransförsök.

 

Hämtar du inte ut din beställning i tid hos ombud, box eller vi inte lyckas nå dig för din hemleverans skickas det tillbaka till Hemsyd. Du blir då återbetald för alla produkter förutom de som inte omfattas av ångerrätten (oplomberade sexleksaker, livsmedel och hygienartiklar produkter) och även debiterad 59kr för kostnader kopplade till din retur.

Varför ska jag betala returkostnaden när jag inte hämtat ut paketet?
Paket som inte hämtats ut eller som inte kunnat levereras hem till dig skickas tillbaka till Hemsyd. I samband med det blir du debiterad 59kr för kostnader kopplade till din retur, däribland frakten tillbaka. Detta gör vi för att vi vill minska på onödiga transporter och spara på miljön.